Press "Enter" to skip to content

14 – נעם גולדווי – חקר המוח והתודעה

0

בפרק 14 ישבנו לשיחה עם נעם גולדוויי, דוקטורנט במרכז סגול לחקר המוח. נעם הוא מצד אחד מדען, ויחד עם זאת גם מתעניין בהיבטים הפילוסופיים של חקר התודעה, מה שהופך את העיסוק שלו בה למורכב ומסקרן במיוחד. אחד הדברים הכי מעניינים בפסיכדליה הוא מה שהיא עושה לתפיסה שלנו את עצמינו. ואיך כל הרעיון של תפיסת העצמי "הרגילה" שיש לכל אחד ואחת מאיתנו היא כל דבר חוץ מרגילה. המוח שלנו עושה דברים הזויים כל יום כדי לשרוד ולהתקיים, ולרוב אחנו בכלל לא עוצרים לתת על זה את הדעת. נעם הצביע על כמה תופעות כאלו, והסביר לנו איך זה קשור לחלק מהמחקרים העדכניים במרכז סגול, ובכלל בעולם של חקר התודעה.

לקראת הסוף נגענו קצת באחד מהחומרים היותר ייחודיים בעולם משני התודעה, הלא הוא קטמין. עם השנים הסגולות הרפואיות שלו הובילו אותו למעמד שאפשר לו לזלוג לשוק השחור, מה שקנה לו מעמד של "סם מסיבות" ונתן לקהל הרחב להתנסות בהשפעות הפסיכואקטיביות שלו. אבל מה שעושים איתו במעבדות של איכילוב הוא לא פחות מעניין, ואנחנו מתרגשים מהעובדה שגם אלו וגם אלו מקבלים אצלינו באולפן מעמד שווה בשיח. הרי "מחקר" הוא לא רק דבר אחד, לפחות אם תשאלו אותנו. הפליאה שמובילה אותנו בשיחות בפודקאסט נובעת מהשילוב בין התנסויות עם החומרים עצמם, לבין האהבה לידע המדעי שסובב סביבם.

תודה לנעם גולדוויי המקסים שלקח אותנו למחוזות של סקרנות ועניין כמו שרק מדען שבאמת אוהב את העבודה שלו יודע לעשות, ותודה לאולפני TLV1 על האפשרות להגיש לכם את השיחות האלו באיכות בלתי מתפשרת.

אוהבים,

יהב ומתן

לינקים:

תפיסת העצמי – הרצאת TED / יותם אבני – הבור / מאמר – המוח האנטרופי / מהי קוואליה? – החדר של מרי / אשליות אופטיות / פודקסט – הכל חי / אשליית יד הגומי / פודקסט – בטמן האמיתי